{"id":269095,"date":"2021-02-08T12:01:00","date_gmt":"2021-02-08T11:01:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.omnium.cat\/?p=269095"},"modified":"2021-02-08T12:01:20","modified_gmt":"2021-02-08T11:01:20","slug":"manifest-en-commemoracio-del-dia-internacional-de-leducacio-24-de-gener-de-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.omnium.cat\/ca\/manifest-en-commemoracio-del-dia-internacional-de-leducacio-24-de-gener-de-2021\/","title":{"rendered":"Manifest en commemoraci\u00f3 del Dia Internacional de l’Educaci\u00f3 (24 de gener de 2021)"},"content":{"rendered":"\n
Manifest llegit el dia 1 de febrer de 2021 a la concentraci\u00f3 dels dilluns de Girona Vota per la llibertat dels presos pol\u00edtics i exiliats en commemoraci\u00f3 del Dia Internacional de l’Educaci\u00f3.\u00a0 2.- Manifest de la Comissi\u00f3 d’Igualtat d\u2019Oportunitats, Educaci\u00f3 i Cultura dels Infants i Joves<\/strong> 4t. Crida, demanda i exig\u00e8ncia a tots els partits pol\u00edtics.<\/strong> \u00a0<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Manifest llegit el dia 1 de febrer de 2021 a la concentraci\u00f3 dels dilluns de Girona Vota per la llibertat dels presos pol\u00edtics i exiliats en commemoraci\u00f3 del Dia Internacional […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"post_headquarter":[1765],"post_project":[],"class_list":["post-269095","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-uncategorized-ca","post_headquarter-girones"],"acf":[],"yoast_head":"\n
1.- Presentaci\u00f3 de la Xarxa de lluita pels Drets Socials de Girona i Salt<\/strong>
L’EMERG\u00c8NCIA SOCIAL HA FET REACTIVAR LA XARXA DE LLUITA PELS DRETS SOCIALS
La Xarxa pels Drets Socials de Girona, \u00e9s una organitzaci\u00f3 ciutadana d’enlla\u00e7 entre diverses entitats (sindicals, associacions ve\u00efnals, ONG solid\u00e0ries, plataformes de persones afectades i altres), de cara a la promoci\u00f3 de lluites i accions en defensa de l’exercici dels drets socials fonamentals (seguretat social, salut, habitatge, educaci\u00f3, participaci\u00f3 en la cultura, treball digne i drets laborals) proclamats a la Declaraci\u00f3 Universal dels Drets Humans.<\/p>\n
La crisi del 2008 va ser el foc que va avivar la coordinaci\u00f3 de moltes de les entitats que defensem drets socials a Girona i Salt. Aquella crisi que encara dura, causada per la mala gesti\u00f3 dels governs, l’han pagat les classes populars i tamb\u00e9 les que es creien classes mitjanes, amb p\u00e8rdues significatives en tots els aspectes de la vida.<\/p>\n
Hem patit retallades i privatitzacions en \u00e0mbits claus com la sanitat i l’educaci\u00f3; els desnonaments i l’espoli de l’habitatge ara en mans dels fons voltors i de la banca, la impossibilitat creixent d\u2019acc\u00e9s a l’Habitatge; la precarietat en el treball, la degradaci\u00f3 dels drets laborals i l’aprimament de la protecci\u00f3 social de qui l\u2019atur o la feina no li permet viure dignament. Tamb\u00e9 hem patit el malbarament dels recursos p\u00fablics en forma de corrupci\u00f3 pol\u00edtica que han acabat a butxaques privades i han servit per rescatar bancs. L’estat ha regalat diners p\u00fablics als mateixos bancs responsables directes del desastre econ\u00f2mic.<\/p>\n
Aix\u00ed de crua \u00e9s la situaci\u00f3 actual, una greu pand\u00e8mia combinada amb crisi energ\u00e8tica i crisi mediambiental, mai viscuda per la humanitat. Tot plegat ens porta cap al col\u00b7lapse que ens pot agafar organitzades o b\u00e9 amb l’individualisme com a tend\u00e8ncia social quasi \u00fanica. Les conseq\u00fc\u00e8ncies d\u2019aquesta gran crisi poden fer que la del 2008 la recordem com una petita an\u00e8cdota.<\/p>\n
Les entitats que hem format part de la Xarxa de Lluita pels Drets Socials des dels seus inicis hem ent\u00e8s que \u00e9s important\u00edssima la nostra reactivaci\u00f3 com actiu unificador de les lluites en tots els \u00e0mbits. Els darrers mesos hem dut a terme un proc\u00e9s assembleari per a analitzar la situaci\u00f3, per reorganitzar-nos i per ampliar la nostra base social.<\/p>\n
Fins avui, les entitats que formen part de la Xarxa pels Drets Socials som:
* Assemblea Popular de Girona
\u2022 C\u00e0ritas
\u2022 CCOO
\u2022 Coordinadora d’ONG Solid\u00e0ries de les comarques gironines i l’Alt Maresme
\u2022 Coordinadora Obrera Sindical
\u2022 CUP
\u2022 Intersindical Alternativa de Catalunya
\u2022 Mesa d’Entitats per la Participaci\u00f3
\u2022 PAH – Girona
\u2022 Revolta Global
\u2022 SeneCat
\u2022 UGT
* Ser.gi
* Just\u00edcia i Pau
* \u00d2mnium
* NouSol
* Casal dels Infants
La Xarxa pels Drets socials, es coordina i treballa amb quatre comissions: Habitatge, Treball, Educaci\u00f3 i Participaci\u00f3.
D\u2019aquesta manera volem garantir una colla de Drets Fonamentals com s\u00f3n els seg\u00fcents:
– Dret al treball
– Dret a la protecci\u00f3 social
– Dret a l\u2019habitatge
– Dret a l\u2019educaci\u00f3 i la cultura
– Dret a la salut
– Dret al medi ambient
– Dret a la participaci\u00f3
– Dret al propi cos<\/p>\n
El passat diumenge 24 de gener es va celebrar el Dia Internacional de l\u2019Educaci\u00f3 i \u00e9s per aix\u00f2 que des d\u2019aquesta comissi\u00f3, us volem fer arribar que a Salt i tamb\u00e9 altres indrets de Girona ens trobem immersos en una emerg\u00e8ncia educativa, ara molt agreujada per la pand\u00e8mia. Actualment, aquest dret continua sent vulnerat en tant no es posen els mitjans i recursos necessaris per poder trencar aspectes que generen vulnerabilitat i desigualtats socials.<\/p>\n
Volem explicar que les desigualtats estructurals del sistema educatiu continuen sense solucionar-se. Entre les principals: la segregaci\u00f3 escolar, el frac\u00e0s i l\u2019abandonament escolar d\u2019alumnes a fam\u00edlies migrades i\/o desfavorides, i tamb\u00e9, un pressupost educatiu inferior al 6% del PIB que estableix la mateixa LEC.<\/p>\n
Aquest darrer punt de poc pressupost, impossibilita aspectes fonamentals com:
* La necess\u00e0ria reducci\u00f3 de r\u00e0tios a les aules d\u2019escoles i instituts.
* Crear \u201cEscoles de noves oportunitats\u201d per poder donar resposta a joves que no han continuat els estudis.
*Incrementar les l\u00ednies educatives de 0-3 anys i facilitar-ne l\u2019acc\u00e9s a les
mateixes.
*Pal\u00b7liar la bretxa digital posada de manifest durant la pand\u00e8mia.
Per altra banda, \u00e9s imprescindible,
* Refor\u00e7ar el fora escola amb m\u00e9s activitats socioeducatives que complementin les compet\u00e8ncies del dins l\u2019escola consolidant un entorn educatiu 360 on \u201cl\u2019educaci\u00f3\u201d s\u2019entengui com unes compet\u00e8ncies adquirides al llarg de la vida a dins i fora de l\u2019\u00e0mbit escolar.
* Facilitar l\u2019acc\u00e9s a les activitats fora escola per a tots els infants i joves trencant la segregaci\u00f3 i garantir la igualtat d’oportunitats per a tots\/es.
* Facilitar la inclusi\u00f3 dels Infants amb NEES ( necessitats educatives especials) dons encara hi ha vigents barreres socials que dificulten aquesta inclusi\u00f3. L\u2019actual pand\u00e8mia ha agreujat aquesta situaci\u00f3.
En aquest context, el paper de les entitats \u00e9s, d’entrada, prevenir i acompanyar situacions de risc social en aquests nois i noies. At\u00e8s que la l’educaci\u00f3 no formal \u00e9s b\u00e0sica, les entitats fem servir aquesta eina clau per combatre les desigualtats en l’aprenentatge, oferint espais de refor\u00e7 educatiu fora de l’horari lectiu als infants i adolescents que es troben amb massa obstacles per poder assolir l\u2019aprenentatge escolar i seguir les din\u00e0miques dels curs.<\/p>\n
Les entitats socials, en bona part, han parat el cop. Han desplegat molts esfor\u00e7os per mantenir l\u2019acompanyament educatiu, fer arribar dispositius a les fam\u00edlies i oferir-los suport emocional tant necessari.<\/p>\n
Les entitats s\u00f3n necess\u00e0ries per consolidar i ampliar els aprenentatges en el fora escola, i garantir que les fam\u00edlies tinguin m\u00e9s recursos i compet\u00e8ncies d\u2019aprenentatge per donar suport als seus fills i filles. En definitiva per garantir l\u2019equitat en l\u2019aprenentatge, la igualtat d\u2019oportunitats d’acc\u00e9s a l\u2019oci i la igualtat d\u2019acc\u00e9s al lleure sense distinci\u00f3 de cap mena.<\/p>\n
L\u2019actual pand\u00e8mia ha agreujat els factors de desigualtat i han tingut un efecte multiplicador sobre els infants i joves m\u00e9s vulnerables.
\u00b7 L\u2019angoixa arran de les privacions materials degut a la manca d\u2019ingressos de les fam\u00edlies i la seva situaci\u00f3 d\u2019habitatge (afecten el rendiment educatiu dels infants)
\u00b7La manca de dispositius digitals i, sobretot, la manca de compet\u00e8ncies per fer-los servir en els infants i les fam\u00edlies
\u00b7 El baix nivell d\u2019estudis i les baixes compet\u00e8ncies ling\u00fc\u00edstiques de fam\u00edlies de l\u2019alumnat en situaci\u00f3 de vulnerabilitat
\u00b7 No hi ha hagut prou recursos per compensar aquestes desigualtats educatives durant el confinament, i en calen m\u00e9s en els centres d\u2019elevada complexitat. \u00c9s urgent desplegar el pla contra la segregaci\u00f3 escolar amb m\u00e9s celeritat.<\/p>\n
L\u2019EDUCACI\u00d3 en maj\u00fascules passa per tenir una mirada integral (model 360) i per un treball conjunt de tota la comunitat: administraci\u00f3, entitats, escola, ve\u00efns, fam\u00edlies, infants i, per tant, hem de poder donar valor a totes les accions educatives que es generen tant en el marc escolar com a fora d\u2019ell. La participaci\u00f3 a totes aquestes activitats ha de ser garantida amb igualtat d\u2019oportunitats sense segregaci\u00f3 dins dels projectes socioeducatius
Cal recordar que gaudir del lleure i de les activitats recreatives \u00e9s un dret de tots els infants reconegut en la Convenci\u00f3 sobre els DRETS DELS INFANTS.<\/p>\n
Aix\u00ed doncs, cal garantir l\u2019acc\u00e9s a molts recursos d\u2019aprenentatge passa per assegurar l\u2019acc\u00e9s a internet de tots els infants, adolescents i fam\u00edlies. Per no continuar ampliant l\u2019esquerda de la desigualtat, tot i no ser suficient, ajudaria molt poder fer \u00fas de la xarxa de manera gratu\u00efta i garantir que tothom compti amb dispositius digitals adequats -m\u00e9s enll\u00e0 dels tel\u00e8fons m\u00f2bils, cal distribuir ordinadors o tauletes- i l\u2019acompanyament necessari per fer un \u00fas competent i responsable d\u2019internet.<\/p>\n
3r. Crida voluntariat a projectes socioeducatius de les entitats<\/strong>
Amb aquesta visi\u00f3 de conjunt, davant la manca d\u2019efectivitat i resposta r\u00e0pida a la urg\u00e8ncia del problema, ens agradaria fer una crida des de Girona Vota a totes les persones que puguin donar-nos una mica del seu preuat temps en forma de voluntariat, ja sigui participant directament, col\u00b7laborant amb les diferents comissions, o de la manera que els sigui possible.<\/p>\n
Totes les entitats que treballem en projectes socioeducatius en necessitem.
Si ho creieu convenient, us agrairem molt que us poseu en contacte amb la Xarxa de Drets Socials i canalitzarem les vostres generoses ofertes de temps.<\/p>\n
Us garantim molta feina per fer, un agra\u00efment infinit i una gran satisfacci\u00f3 personal.<\/p>\n
Per tant, a totes les forces pol\u00edtiques que ens demaneu el vot aquests dies, nosaltres us demanem dues coses:<\/p>\n
1.- Que agafeu el comprom\u00eds de desenvolupar pol\u00edtiques capaces de generar una equitat educativa, d\u2019igualtat, equilibrada i de no segregaci\u00f3, i que acabi tamb\u00e9 amb la segregaci\u00f3 interna dels mateixos centres educatius, que encara existeix.<\/p>\n
2.- Que es destinin els recursos necessaris a l’educaci\u00f3 del dins i fora escola per fer efectiva la millor formaci\u00f3 dels infants i joves d\u2019avui que ja s\u00f3n ciutadans del dem\u00e0.<\/p>\n