Presentació als mitjans de la campanya PremCat a Cerdanyola del Vallès

Actualitat

El nucli d’Òmnium Cultural a Cerdanyola del Vallès va explicar el dimecres 8 de febrer, en roda de premsa, la campanya PremCat, mitjançant la qual es vol fomentar la presència de premsa generalista catalana i en català a bars i altres establiments públics de la ciutat, per tal de contribuir a la normalització de la lectura quotidiana en català i posar a l’abast de tota la ciutadania una major diversificació de la informació i opinió que es publiquen.

Aquesta campanya, que es va iniciar de fet, en període de proves, a finals de l’any 2016, s’ha estructurat en tres fases:

La primera va consistir en fer una petita enquesta per veure quina premsa diària es trobava a disposició de la clientela en una mostra de bars i establiments semblants. Les dades obtingudes van mostrar una presència pràcticament absoluta de premsa en llengua castellana, mentre que la premsa en català, tant la que es fa únicament en aquesta llengua (El Punt/Avui i Ara) o bé que tenen versió en català (El Periodico o La Vanguardia) eren molt minoritaris o, en la majoria de casos, inexistents.

A partir d’aquesta enquesta, s’iniciava la segona fase: es van seleccionar una vintena d’establiments i se’ls va proposar formar part de la prova pilot. Principalment van ser establiments que col·laboren amb el projecte de parelles lingüístiques i establiments en espais públics de concessió privada o mixta (bars en centres cívics o de la gent gran, o en establiments de tipus esportiu o cultural).  Als bars seleccionats se’ls va oferir la possibilitat de disposar d’un diari (El Punt/Avui o Ara) de manera gratuïta, de dilluns a divendres.

La tercera fase va consistir en la distribució, a càrrec d’un grup de voluntaris d’Òmnium Cultural que, cada matí, des del 28 de novembre fins al 30 de desembre, van repartir els diaris als establiments. Aquests diaris portaven una enganxina que indicava que eren part de la campanya impulsada per Òmnium amb el seu logotip i el lema Aquí llegim a diari.

La campanya continua amb una nova edició que va del 30 de gener fins al 24 de febrer, després de la qual es valoraran els resultats obtinguts i es decidirà la seva continuïtat i les noves accions que es considerin necessàries. Igualment es preveu explicar la campanya a altres col·lectius i entitats per tal que, si així ho decideixen, s’hi puguin sumar.