Omnium Cultural - Llengua Cultura País

Òmnium Cultural és una entitat amb més de 50 anys d'història al servei de la llengua, la cultura i el país.

119.100 socissocis a tot el món

Saber-ne més

Òmnium Cultural és una entitat amb més de 50 anys d'història al servei de la llengua, la cultura i el país.

119.100 socissocis a tot el món

Saber-ne més

Premi Sambori 2011

En aquest espai trobareu els millors relats del Premis Sambori Òmnium Catalunya 2011, els que han estat mereixedors del primer, segon i tercer premi de la seva catagoria. En total hi han participat 22.313 escolars i 240 centres educatius. En el total dels Països Catalans hi han participat més de 100.000 nens, nenes i joves.

 

a. Cicle inicial de primària

1r premi

La princesa i els retoladors màgics, d’Andrimar Martínez Martínez de l’Escola Arraona de Sabadell.

Un relat que sorprèn per uns traços de maduresa lingüística i de construcció no gens renyits amb les dosis d’imaginació desbordant que van atrapant el lector paraula a paraula. La transmissió de valors com la bondat, el treball o la confiança en la pulsió màgica de les persones, l’arrodoneixen i el fan mereixedor del premi.

2n premi

El núvol amable, d'Íker Méndez Gómez, del Col·legi El Carme de Tarragona.

El jurat ha valorat positivament el conte per presentar l’acció d’una manera clara i també pel fet de dotar de vida i sentiments diferents elements de la natura, com ara un núvol, un ocell, un salmó i una balena. L’originalitat del desenllaç també és de destacar per la imaginació i la claredat.

3r premi

El dinosaure i la formiga, d'Andrea Pacheco López de l’Escola Sant Miquel del Cros.

Per la frescor d'un conte breu que plasma la visió infantil entorn de la relació de dos personatges de mides tan contrastades com un dinosaure i una formiga.

 

b. Cicle mitjà de primària

1r premi

Rere els barrots, d'Aina Casal Pelegrí de l’Escola Roig Tesàlia de Barcelona.

Pel domini de la ironia que suposa mantenir el punt de vista narratiu des dels ulls d'algú que veu la vida rere uns barrots i acaba essent en realitat un ocell que fugirà sorprenentment cap a Austràlia.

2n premi

Un món desconegut, de Carla Chaparro Prats de l’Escola Barcelona de Barcelona.

Un conte que dota de sensibilitat i personalitat la fredor del món digital i electrònic, i ho fa a través d’un personatge que l’autor aconsegueix convertit en familiar i entranyable al cap de ben pocs paràgrafs del relat. Són remarcables les dosis de comicitat i d’imaginació que fan amena i estimulant la lectura del conte, i les expressions poètiques que n’atorguen múltiples lectures.

3r premi

L'estel viatger, de Carina Vilagran Tubert de l’Escola Salvador Vilarrasa Besalú.

Aquest conte expressa el fort lligam entre una nena i el seu estel que, volant, volant, ha viscut grans aventures. Els perills i les pors que la nit pot provocar acaben esvaint-se si tens un amic a la vora.


c. Cicle superior de primària

1r premi

Vull volar!, d'Albert Medina Tablado de l’Escola de Pràctiques de Tarragona.
Aquesta història ens demostra, una vegada més, la força dels somnis i dels grans projectes que poden ser motiu d’esforç i encoratjament per a tota una vida. No deixar-se acovardir per l’opinió dels altres, encara que moltes vegades la nostra opció ens pugui deixar una mica sols... Si coneixeu algú amb un somni que us sembla una bajanada, compte!, que potser us acabarà sorprenent.

2n premi

L-5 :Sagrera, de Lidia González Rodríguez del Col·legi Immaculada Concepció de Barcelona.
Per la capacitat descriptiva, des de la personificació d'una màquina de bitllets, del pas de la vida quotidiana d'una ciutat a través de l'espai d'una estació de metro.

 

3r premi

Una història d'amor, de Tomàs Tibau Terma de l’Escola Tàber de Barcelona.
Una composició amb un plantejament inicial ben original. El text de l’obra –tècnicament ben construït- es va desplegant gràcies a uns girs argumentals encertadíssims i a tècniques narratives –metàfores, personificacions...- elaborades. Les dosis d’humor i de sensibilitat també han contribuït a destacar-lo com a relat mereixedor del premi.

 

d. primer cicle de secundària

1r premi

Fos a blanc, de Leonor Lamsdorff-Galagane Bonet de Súnion de Barcelona.
Un recorregut intens i originalíssim a través dels colors, que no es limita a descripcions o comparacions estètiques sinó que va molt més enllà: a través de la interiorització dels colors, rescata vivències, percepcions, transmet dubtes, emocions. Alta capacitat d’abstracció i imaginació, gran importància dels sentits i adaptació dels mateixos a una realitat concreta. Aconsegueix un final suggerent, obert a la participació del lector.

 

2n premi

Narració, de Sergio Cidoncha Jiménez de l’Institut Ramon de la Torre de Torredenbarra.
Una divertida narració d’atmosfera paranormal, que aconsegueix una trama reeixida en un text molt breu. Té com a escenari un geriàtric i un cementiri, i com a protagonistes uns ancians agosarats i rebels, i un testimoni clau i còmplice d’aquesta gosadia. Un petit toc d’alerta, també, contra la cobdícia. Interessant la utilització d’un alt nivell de llenguatge

3r premi

El vent va bufar, de Carla Pulido Ferré de l’Institut Josep Fusalba de Sant Esteve Sesrovires.
Un conte que tant pot ser destinat als infants com als adults amb esperit juganer. Una fantasia a l’entorn de dos països imaginaris on els barrets o la falta de barrets determinen la idiosincràsia i picabaralles dels seus habitants. Però el conte té diverses lectures, des de la més anecdòtica fins la que esdevé reflexió sobre les prohibicions, les guerres o els elements externs que ens condicionen.

 

e. Segon cicle de secundària

1r premi

La meva vida..., de Marta Fernández Codina de l’Escola Vedruna Artés d’Artés.
Un relat que es qüestiona a si mateix amb agudesa i humor, i sovint amb àcida ironia. Escrita a un ritme àgil, en un to desinhibit i fresc i amb un gran domini del llenguatge, la narració ens parla de la impotència de l’acte creatiu com a estímul, paradoxalment, per a l’acte creatiu, amb metàfores molt ben trobades que al·ludeixen a la pròpia literatura. En definitiva, una interessant i arriscada utilització del tema metaliterari, sovint difícil de tractar amb èxit, com és el cas.

2n premi

Amb tots els sentits, de Clara Esteve Jordà del Col·legi Sagrat Cor de Jesús de Tarragona.
Subtils pinzellades a l’entorn de fets quotidians, propers o llunyans, reals o imaginats, però sempre coents, com la mort o la hipocresia. El relat aconsegueix conjugar poesia i realisme, i és una aposta contundent per l’esperança. També aborda de manera molt reeixida un tema, com és el dels maltractaments, tan difícil de treballar sense caure en tòpics.

3r premi

El cor més bell, d'Erènia Ricarte Pío de l’Institut Cal Gravat de Manresa.
Una senzilla i alhora profunda metàfora sobre l’amor en el sentit més universal de la paraula, i sobre el perill i la bellesa de la generositat. Amb un to deliciosament ingenu, la narració reivindica la imperfecció, la cicatriu, quan són fruit de l’activitat del cor, un cor que no és el físic sinó aquell altre a què ens referim quan volem situar físicament els sentiments i les emocions.

 

f. Batxillerat i cicles formatius

1r premi

Tarantínides, de Maria Pérez García-Baquero de l’Institut Jaume Callís de Vic.
Una història en què s’entrelliguen metafísica i filosofia no sense impregnar-se de dalt a baix d’un punt d’humor. Poesia, matemàtiques, teatre, i personatges surrealistes en un planeta imaginari, ens regalen una vertiginosa reflexió sobre el destí de les obres d’art o entitats rebutjades o irresolubles. Una narració abocada al deliri creatiu del seu autor, i que recorda, en el seu desenvolupament, i de manera formal, justament el tema que tracta, la manera de fer del director de cinema Tarantino al qual fa referència el mateix títol del relat: rapidesa, creativitat, sorpresa, exageració, agilitat...

2n premi

Sota el gran baobab, de Martí Carreras de l’Institut Eugeni Xammar de l’Ametlla del Vallès.
Una història contundent, explicada amb un estil narratiu acurat, que té la virtut de desgranar-se equilibradament a través de les diverses perspectives dels personatges, i que s’endinsa en un tema difícil, emotiu i pertorbador com el dels nens soldats obligats a ser peons d’un cruel tauler d’escacs. Potser estem davant d’un futur novel·lista o guionista de cinema? La combinació entre la construcció d’imatges i les diferents participacions dels personatges fa que al lector li sigui fàcil convertir el text, mentre va llegint, en l’adaptació cinematogràfica d’una novel·la. També cal destacar la construcció de la trama, dels ambients i del final.

3r premi

Camins encreuats, de Laura Martínez Sanahuja de l’Institut Jaume I de Salou.
Una història subtil on diversos personatges s’encreuen a un ritme àgil i alhora reposat en un escenari tan suggeridor com el Gran Teatre del Liceu. Des del músic fins l’acomodador, ens mostren fragments de la seva quotidianitat, dels seus desitjos i pensaments. Ens pot semblar que estem davant les anotacions visuals que podria anar fent l’objectiu d’una càmera, la qual decideix perseguir i fer coincidir personatges en principi diferents, però a la vegada units per un fet. L’autor d’aquest text demostra una gran capacitat en l’art de casar imatge i literatura.