Omnium Cultural - Llengua Cultura País

Òmnium Cultural és una entitat amb més de 50 anys d'història al servei de la llengua, la cultura i el país.

119.100 socissocis a tot el món

Saber-ne més

Òmnium Cultural és una entitat amb més de 50 anys d'història al servei de la llengua, la cultura i el país.

119.100 socissocis a tot el món

Saber-ne més

Premi Sambori 2013

El Centre Cultural Teresa Pàmies de Barcelona ha acollit l'acte de lliurament dels 7è Premis Sambori Òmnium que ha comptat amb l'espectacle de Pep Bou i la presentació de Jordi Gil de l'Info K, programa informatiu de Televisió de Catalunya. Enguany, 300 escoles i instituts d'arreu de Catalunya han participat en la 7a edició d'aquest premi de narrativa escolar en llengua catalana. Un any més, la participació en els Premis Sambori Òmnium ha crescut respecte edicions anteriors i ha aconseguit involucrar a 26.000 alumnes al voltant d'un projecte que uneix totes les terres de parla catalana i que ha arribat a la xifra de 100.000 alumnes sumant els participants del País Valencià. En l'acte de lliurament, els premiats i les premiades han pogut recollir els seus guardons de la mà de la presidenta d'Òmnium, Muriel Casals, qui, a part d'agrair les institucions que han col·laborat amb els Premis Sambori Òmnium, ha destacat que els canvis que viuen els infants i joves són ara en paral·lel als canvis que viu un país, Catalunya, que també es vol fer gran. Podeu veure en aquest enllaç algunes de les imatges de l'esdeveniment i tot seguit la llista de premiats i premiades.

Els premis es van atorgar a joves autors de Barcelona, Sant Joan de les Fonts, Lleida, Taradell, Catalunya del Nord, Sant Feliu de Guixols, Mollerussa, Vic, Vilafranca del Penedès, Banyoles, Sabadell, Tarragona, Riudoms, Manresa i Mataró.

 

a. Cicle inicial de primària

1r premi

La taula que parlava
De Mireia Cosp Puntes
De l’Escola Núria Morer i Pi de Planoles

Aquest conte ens ha semblat original i a la vegada molt proper. El fet que un objecte tan familiar com una taula de la classe prengui vida i encoratgi la Júlia a ser valenta i superar l’angúnia davant d’un control de matemàtiques és un fet que genera confiança i estimació pels objectes més comuns. Van acabar sent tan amigues, la nena i la taula, que de tant en tant es saludaven i parlaven una mica.

2n premi

La Júlia i les papallones 
De Júlia Rillo Virgili
Del Col·legi El Carme de Tarragona

Aquesta és la història d’unes papallones envejoses que volen saber quina d’elles és la més maca. I la protagonista de la història les convenç que totes elles són precioses comparant-les amb l’arc de Sant Martí, on tots els colors van junts harmoniosament. Ajudar a superar els conflictes dels altres és un bon inici per fer-se gran.

3r premi

Títol L’Ós i la mel 
Alumne: Iker Morales Ruiz
Centre: Col•legi Santa Cecília de Bolvir

En aquesta narració una capa màgica ajuda els animals del bosc quan estan en perill fent-los invisibles. Aquest és el regal que fa un caçador després d’haver descobert que si et poses en la pell dels altres pots canviar les teves accions. Des de llavors que en aquell bosc els animals viuen feliçment. Un conte ben construït, d’accions encadenades.

 

b. Cicle mitjà de primària

1r premi

L’arbre que volia veure el món
Sergi Vea Redondo
De l’Escola Sant Nicolau de Sabadell

“L’arbre que volia veure món” és un conte que sorprèn per la seva curosa construcció, per la seva originalitat i per un tractament madur dels valors de l’amistat i el compromís i la bondat. El relat avança amb un llenguatge treballat i va capturant l’atenció del lector gràcies a una bona dosificació de l’acció. Finalment, una conclusió enginyosa, tendra i d’un potent regust poètic, l’arrodoneixen i el fan mereixedor del premi.

2n premi

El dimoni Nès
D’Isaac Crespi Casanovas
De l’Escola Els Roures de Sant Feliu Sasserra

“El dimoni Nès” és un relat que atrapa pel seu tractament irònic de la figura del dimoni, ben present en l’imatgeria i les rondalles d’arrel popular catalana. Sorprèn per l’ús d’un llenguatge ric, per un ritme narratiu ben aconseguit i per una acurada mescla de fantasia i realitat, representada, aquesta, per la toponímia usada per a emmarcar l’acció. Per aquestes característiques i pel tractament original que fa de la derrota del mal davant la bondat, la innocència i l’optimisme, el jurat l’ha considerat mereixedor del premi.

3r premi

Samarretes en blanc
De Marina Cruz Busquets
De l’Escola Malagrida d’Olot


“Samarretes en blanc” és una composició amb un plantejament inicial ben original, imaginatiu. El fet que posi de relleu el valor de l’amistat i la cooperació i, alhora, el de la creativa -i generadora de nous móns- obertura al món de la fantasia, han contribuït a destacar-lo com a relat mereixedor del premi.


c. Cicle superior de primària

1r premi

L’avió de paper
De l’Ada Jiménez Bosch
De l’Escola Lys de Barcelona

El jurat destaca la precisió amb què l’autor/a narra el sentiment de l’amistat a través del viatge d’un avió de paper que, poèticament, lliga persones, pobles i llengües tot ressaltant els valors humans de la fraternitat i la comprensió mútua.

2n premi

Creació de la Terra
De Pol Roca Novellas
Del Col·legi Salesians de Ripoll

El jurat destaca l’elaboració d’una escriptura que posa en marxa els mecanismes mítics i simbòlics per tal de parlar-nos màgicament de la creació de la Terra.

3r premi

Sóc el mar
D’Etna Miró Escobar
Del Col·legi Episcopal de Lleida

El jurat destaca la capacitat de l’autora a convertir la narració en una expressió poètica d’amor al mar des de l’estima a la Lleida natal a l’assumpció de la Mediterrània com una part d’un mateix.

 

d. primer cicle de secundària

1r premi

Caçant idees
Marina Amargant Casals
De l’Institut de Vic

La problemàtica de qui escriu aquí és narrada d’una manera àgil i intel•ligent. Sense les idees no som res ni la literatura, òbviament, existiria. Aquest és el motiu per construir un relat on el personatge és la mateixa persona que escriu el mateix text, que avui hem premiat per la seva originalitat i la seva acurada construcció.

2n premi

Dins d’una ampolla
Blanca Roca Valls
De l'Institut La Vall de Tenes de Santa Eulàlia de Ronçana

En un relat brevíssim, la guanyadora aconsegueix sintetitzar el món de la màgia i el nomadisme d’un personatge que amb un gest pot embolcallar somnis. Els sons que el protagonista sap atrapar en les seves especials ampolles, serviran perquè la veu narrativa jugui al món de la imaginació i la fantasia. Bones descripcions i creació d’un ambient misteriós acurat.

3r premi

Ulls d’Estel
De Gemma Ayats López
De l’Institut Menéndez y Pelayo de Barcelona

Un relat molt ben construït. Descripcions acurades i realistes, que en algun moment semblen talment fotografies de les escenes que són narrades. El comportament dels llops i els seus clans, protagonitzen aquest conte breu que acaba amb un final que aporta al lector un gir ben sorprenent

 

e. Segon cicle de secundària

1r premi

James Butterfield
Carlota Borrell Padrós
De l’Escola Sant Nicolau de Sabadell

La història d’un nen del segle XIX que es fa home amb una agudesa auditiva extraordinària, però sobretot, amb una gran capacitat de gaudir-ne, interpretar els sons emocionalment, atresorar-los. Narrada amb un llenguatge tan ric com poètic.

2n premi

Cirerer en flor
Laia Tamarit Martínez
De l’Institut Antoni Torroja de Cervera

Destaca per tractar, amb un estil planer, el tema de l’esquizofrènia des d’un angle ben singular: el de la identitat, la llibertat, i també el d’una impensada bellesa o la reflexió sobre els conceptes “real” i “irreal”.

3r premi

El fill bastard de Madamme Rodamme
De Xavier Longàs Bosch
Dels Jesuïtes de Gràcia – Col·legi Kotska

Una història d’embolics veïnals amb protagonistes molt particulars. Ben tramada i divertida, avança a un ritme trepidant i amb rica imaginació.

 

f. Batxillerat i cicles formatius

1r premi

Digueu “Lluís”
David Magaña Centelles
De l’Escola Cingle de Terrassa

Digueu "Lluís" és un relat que captiva el lector de la mateixa manera que ho fa l'encís d'un somriure. Amb una escriptura continguda, les paraules dibuixen la gràcia d'un somrís insubornable fins i tot davant la fatalitat del propi destí.

2n premi

Nosce te ipsum
Laura Martínez Saura
De l’Escola Joviat de Manresa

A "Nosce te ipsum" la imaginació es posa al servei de la narració mitològica. En unes poques pàgines, la narració segueix el periple d'Hipòlita, una heroïna sorgida del gresol d'una tradició fabulosa. El llenguatge, atrevit i audaç com la protagonista, enardeix igual que l'aventura.

3r premi

L’últim drapaire
De Paula García Solís
De l’Institut Joan Oró de Martorell

L'últim drapaire és el retrat d'un personatge que transcendeix la nostàlgia que l'inspira gràcies a la història que destrueixen els anys. El seu tremp i la seva volada s'originen en un llenguatge que s'adreça a la imaginació sensual del lector.