Germà Bel: “Infraestructures a Espanya, un model radial i centralitzat”

Actualitat

La Secció d’Òmnium Montnegre, Plataforma per la Llengua i WICCAC van organitzar una xerrada per parlar de la bona salut del català a Internet.

Germà Bel va oferir dimecres 15 de juny la quarta conferencia del cicle Projectes de futur per a Catalunya en temps de crisi. Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona, Bel compta amb un extens currículum com a investigador a nivell internacional i articulista habitual de premsa, sempre especialitzant-se en la reforma del sector públic i el transport i les infraestructures.

Germà Bel va qualificar Espanya com un país únic i particular respecte els temes d’infraestructures. L’estat espanyol ha creat les seves infraestructures amb la voluntat de desenvolupar un país, i no pas el transport en si, cosa que ha provocat un sistema poc pràctic i poc coherent. Actualment encara conservem un model radial, on el centre és Madrid. Espanya ha fet la inversió més gran de tot Europa en la xarxa de ferrocarrils; és líder en quilòmetres de via del tren (amb excepció de la Xina) per a alta velocitat, però també és líder en poc ús. Pel que fa als aeroports, l’estat espanyol és l’únic de l’hemisferi nord que gestiona tots els aeroports més importants des de la capital política, comportant pèrdues econòmiques importants. I respecte a les autopistes, trobem l’origen radial en la xarxa de carreteres reials imposada fa més de 300 anys que van crear un sistema poc natural, forçat per la política.

Bel ha publicat recentment el llibre Espanya, capital París. Tots els camins porten a Madrid, on repassa amb dades, rigor i perspectiva històrica la configuració centralista d’Espanya.