Sant Jordi amb “la rosa als llavis”

Actualitat

A la junta d’Òmnium Sants-Montjuïc, uns dies posteriors a l’acte poètic de Vicent Andrés Estellés, celebrat el setembre de 2024, va sorgir la proposta de fer un homenatge popular al poeta Joan Salvat-Papasseit. Després de diverses gestions, es va organitzar un acte on hi hauria una explicació biogràfica i mostra de poemes de Papasseit, balls organitzats per l’esbart Renaixença, una performance poètica, una recitació poètica i musical, una introducció inicial i un comiat, i un refrigeri final amb música de poemes del poeta.
L’acte va començar amb unes paraules del cap d’El Sortidor, seguides d’una presentació inicial a carrer d’Enric Subirà, membre organitzador del premi poètic anual Amadeu Oller. Un cop ja engrescat el públic –prèviament s’havia repartit un quadern amb poemes de Salvat i s’havia anunciat l’acte públicament- en Ramon Villalonga, membre d’Òmnium, va explicar la vida de Papasseit en la seva infantesa, adolescència i casament amb Carme Eleuterio. També, ell va comentar, en general, alguns poemes referits a aquella època vital.

A continuació, l’esbart dansaire Renaixença va oferir dues danses relacionades amb el nostrat poeta barceloní: una jota catalana que recordava els orígens ebrencs d’Elvira Papasseit i una dansa tradicional catalana. Un cop acabat el ball, Irene Tarrés, poeta premiada fa anys amb el premi Amadeu Oller, va iniciar un recital de poemes propis i de Salvat-Papasseit. En algun moment, va ser acompanyada per una violinista, i una pianista va tocar i recitar un poema de Salvat. També Irene Tarrés havia acompanyat amb música de piano el cant de la mateixa pianista.
L’acte seguia, en aquell moment, amb l’explicació biogràfica i comentari de poemes de Salvat, en concret, dels seus set anys darrers de vida. Un cop acabada aquesta part, l’esbart dansaire va ballar una peça relacionada amb una passió de Salvat: el mar: En concret, la Renaixença va interpretat un ball de Roses, a l’Alt Empordà.

 

Com una mena de traca final, Hug Casals, poeta i premi Amadeu Oller de l’any 2023, va portar a terme una performance poètica en què va recitar alguns poemes de Salvat i alguns propis, tot interpretant un personatge disfressat de vermell que interpel·lava el públic.

Com a final, i abans de la cloenda, Muntsa Farré, presidenta d’Òmnium Cultural de Sants-Montjuïc, va adreçar unes paraules al públic –una setantena de persones- per, seguidament, iniciar un refrigeri amb pastes dolces i salades, regades amb cava català. Els assistents a l’acte comentaven contents i sorpresos el dinamisme, l’originalitat i la gràcia d’aquest acte poètic i popular en memòria del nostre gran poeta Joan Salvat-Papasseit.