Qui diu que el jovent no llegeix? A Òmnium Anoia no hi estem d’acord

Actualitat

Crec que ningú se sorprèn davant l’afirmació que el català es troba en un estat delicat. Anar a comprar, passejar pel carrer, anar al metge o demanar un servei de telefonia mòbil es pot convertir en un veritable malson per a aquelles persones que són conscients d’aquesta situació. Darrerament, però, sembla que part de la població es va fent conscient de la necessitat de mantenir el català en les converses quotidianes amb tothom. Diverses entitats, entre les quals hi trobem Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Aplec, així com també estaments públics tal com ajuntaments i Consorci per a la Normalització Lingüística estan posant molts esforços en la recuperació de l’ús social del català, la qual cosa cal celebrar.

Tanmateix, el que no sembla recular és el consum de literatura en català. Actualment es pot trobar un gran ventall d’editorials que publiquen tipologies d’obres ben diferents i que tot sembla indicar que se’n surten prou bé. Així doncs, mentre l’ús social de la llengua es troba en una situació de declivi esperem que temporal, el nombre d’amants de la lectura en la nostra llengua, segons la percepció de qui escriu aquest article, sembla anar a l’alça.

Òmnium Anoia va iniciar un projecte de Club de Lectura per a joves de 16 a 30 anys perquè la junta de l’entitat va creure que calien reptes adreçats al jovent, però amb el dubte de si la iniciativa tindria recorregut.  Cal dir que els resultats han superat les expectatives amb escreix, atès que els nois i noies se segueixen trobant mensualment des del mes d’octubre, treballant obres d’autors catalans així com obres traduïdes. 

Des de la junta d’Òmnium Anoia ens omple d’orgull el fet que aquest grup de lectors s’autogestionen, triant entre tots el llibre que volen llegir durant el mes. De moment, totes les obres triades es poden considerar literatura en majúscules (Eva Baltasar, Annie Ernaux, Irene Solà, Claire Keegan, Han Kang, Pol Guasch i Manuel Baixauli) i realment la profunditat en les reflexions sobre les idees d’aquestes obres són una mostra de la gran capacitat d’anàlisi de la realitat en relació amb els continguts de les històries que comenten.

Com a prova de la satisfacció que aquest projecte ens produeix, les persones que participen en el club i per celebrar la diada de Sant Jordi van rebre de part de l’entitat el llibre guanyador de la millor novel·la de l’any, guardó lliurat per Òmnium Cultural. Enguany aquest reconeixement se’l va endur en Manuel Baixauli per la gran novel·la Cavall Atleta Ocell.

Per últim voldríem també traslladar el nostre agraïment a l’Aran Castells March per liderar totes les sessions del Club de Lectura Jove tot desitjant que el projecte segueixi viu durant molt temps.

Junta d’Òmnium Anoia