Comença el Cicle dels Dijous de l’Òmnium Osona amb una conferència de Miquel Català sobre l’oficialitat del català a Europa
Davant el tancament anunciat pel Gremi d’Empresaris de Cinemes a 74 sales catalanes en protesta per la Llei del cinema català, Òmnium Cultural vol denunciar l’actitud d’aquesta part del sector i posicionar-se clarament a favor del cinema en català i de l’avenç que suposa la Llei del Cinema de Catalunya.
Òmnium Osona comença el cicle de "Els Dijous de l’Òmnium" amb una conferència de Miquel Català sobre l’oficialitat del català a Europa
El proper dijous 4 de febrer comença el cicle trimestral de “Els Dijous de l’Òmnium Osona”, amb un acte centrat en la reivindicació de l’oficialitat de la llengua catalana a la Unió Europea a càrrec de Miquel Català. La conferència, que s’iniciarà a les 8 del vespre a l’Ateneu La Central de Vic, porta per títol: El català a la UE, camí de l’oficialitat?
El debat sobre l’oficialitat del català a la UE ha estat permanent en la societat catalana des dels anys ’90 en què diversos actors polítics i del món associatiu ho han considerat una pas fonamental per al reconeixement de la diversitat lingüística i identitària tant de l’Estat Espanyol com d’Europa. Els avenços fets des de llavors han estat limitats i l’horitzó del català com a llengua oficial de la UE encara no es visualitza. Quin paper hi pot jugar la societat civil? Miquel Català, impulsor de la campanya “El català, la següent llengua oficial a la UE”, ens explicarà una de les iniciatives impulsades per a l’assoliment d’aquesta reivindicació històrica.
Òmnium Cultural i Miquel Català, van anunciar fa unes setmanes que farien campanya conjunta per l’oficialitat del català a Europa durant la presidència espanyola de la Unió. Per això s’impulsa la recollida de signatures a favor de l’oficialitat a través de la pàgina web www.oficialitat.cat. Des de la campanya s’afirma que: “L’oficialitat del català a Europa no pot limitar-se a l’ús de la llengua catalana al Parlament Europeu sinó al seu ple reconeixement com a llengua oficial de la UE”.
El president d’Òmnium Cultural Jordi Porta, i Miquel Català, van signar un conveni de col·laboració per a l’impuls conjunt d’oficialitat.cat amb l’objectiu d’assolir que el català sigui llengua oficial a les institucions de la Unió dins la presidència espanyola a la UE.
Davant el gest comunicat pel Govern Espanyol per a “emprendre les accions necessàries per normalitzar l’ús del català al Parlament Europeu", Òmnium i Miquel Català reiteraren la necessitat de fer visible el suport de la ciutadania (catalana i europea) en compliment del corresponent mandat de l’Estatut d’Autonomia, tenint en compte la negativa permanent de l’Estat en aquesta qüestió.
Cal recordar que fins a dia d’avui ,“L’Estat gairebé no s’ha implicat en la difusió exterior del català, malgrat que hi està obligat per l’article 3.3 de la Constitució i la ratificació de diversos instruments internacionals (entre d’altres, la Carta Europea de les llengües regionals o minoritàries).”Eva Pons, 2006, Observatori de l’Estatut.
Sobre Oficialitat.cat
Miquel Català va presentar la campanya oficialitat.cat el 17 l’abril del passat 2009 (vegeu vídeo) amb el suport de tots els candidats catalans a les eleccions europees 2009 (a excepció del PP) i ha rebut el suport d’Òmnium des dels seus inicis. Aquesta col·laboració ha de permetre ampliar i difondre la campanya amb l’objectiu de rebre suport ciutadà, incrementar les 12.000 signatures aconseguides ja a dia d’avui i ampliar el suport arreu dels Països Catalans i a altres països d’Europa.
Totes les persones que ho desitgin poden mostrar el seu suport signant a la web d’oficialitat.cat.
Òmnium insisteix que el reconeixement del català com a llengua oficial és un dret del poble català més que justificat pel seu pes demogràfic, el seu dinamisme en tots els àmbits de la cultura i el baix cost de la seva implantació per part de les Institucions Europees.
Amb profunditat acadèmica, alguns dels debats de referènica que marquen la refelxió a l’entorn d’aquest tema, es poden trobar aquí: número 4 de LLENGUA, SOCIETAT I COMUNICACIÓ, Revista de Sociolingüística de la Universitat
de Barcelona: La Unió Europea i l’articulació de la diversitat lingüística.
Un dels experts és Miquel Strubell, professor de la UOC que ha expressat la seva opinió en el vídeo produït per Òmnium Tv.

