H. Barrera, J. Porta i J. Pujol presenten el primer llibre que tracta la història del catalanisme també en el seu vessant “espiritual”
,,,
“Primer vaig pensar: què em pot dir de nou? Però en començar a llegir-lo, em vaig adonar que m’equivocava…”. Són paraules de l’expresident del Parlament de Catalunya Heribert Barrera durant la presentació, ahir al vespre, del llibre Breu història del catalanisme I, de Lluís Duran. Es tracta del primer de dos volums dedicats a repassar un moviment que, avui, compta ja amb un segle i mig d’història. En aquesta primera part, concretament, l’autor repassa el període comprès entre 1868 i 1930 (any en què acaba la dictadura de Primo de Rivera).
I doncs, què hi va trobar d’original, en aquest llibre, l’expresident del Parlament? “En totes les històries del catalanisme que havia llegit fins ara s’explicava el catalanisme polític, però el senyor Duran hi afegeix l’espiritual”, va explicar Barrera. Un mèrit, aquest, que coincidí a destacar un altre dels ponents, l’expresident de la Generalitat Jordi Pujol, qui afirmà que “el component espiritual del llibre que ha remarcat Heribert Barrera és clau”. Tant, segons ell, com la complexitat del moviment que reflecteix. “Quan llegeixin el llibre, acabaran una mica marejats -bromejà tot dirigint-se als assistents- perquè hi trobaran des dels que van a missa fins als anticlericals, des dels culturalment més refinats fins als de cultura més popular… però és que és clar: això és un poble!”.
La importància del “poble” és també un dels trets bàsics de l’obra que destacà l’expresident d’Òmnium Cultural Jordi Porta. “Em sembla essencial aquesta concepció del catalanisme com a moviment previ als partits”, assegurà. L’autor de l’obra, Lluís Duran, li donà la raó. “No volia entendre el catalanisme com una suma de partits polítics, volia reflectir-lo com a moviment… Com tot un poble que s’alça”, va dir.

