El Saltamartí, una nova llibreria a Badalona
[20/05/2004] Dimecres 26 de maig, a les 20 hores, a la Biblioteca de Can Casacuberta, Hèctor Bofill (Badalona, 1973) parlarà del seu últim llibre La independència i la realitat. Bases per a la sobirania de Catalunya, editat aquest 2004 per l’Editorial Moll.
[03/04/2004] Bona part del món cultural badaloní es va trobar divendres, 2 d’abril, a l’antiga impremta Novell, per celebrar el naixement d’una nova llibreria a la ciutat, Saltamartí Llibres (Canonge Baranera, 78), regentada per Silvia Muntané i Gerard Remendo. Tot i que encara hi havia lleixes per emplenar i que l’establiment, pròpiament, encara no havia començat la seva feina -naturalment, vendre llibres-, una emoció literària compartida per tots els presents planava, llaminerament, per tot el local. Per tot el local, i per bona part del carrer, ja que es pot dir que, sobre les vuit del vespre, hi havia quasi bé més gent fora que dins. (Per continuar llegint la crònica i per veure fotografies ampliades, cliqueu damunt el títol)
L’èxit de convocatòria avança, segurament, l’èxit d’aquest establiment, impulsat amb il·lusió i respecte, i amb ganes de transmetre lletra impresa -hi ha un llibre per cada moment, va recordar Remendo-, però també amb l’ànim d’acompanyar les activitats culturals que es puguin fer a la ciutat. ‘Volem ser més que una llibreria’, va dir Silvia Muntané, gracienca però, sembla, ja plenament incorporada a la trinxera del badalonisme més actiu. Un esplèndid mural presideix la llibreria. Per cert, que quan hi hagi actes culturals un sistema amb mobles mòbils permet obtenir una sala diàfana amb capacitat per a unes cinquanta persones. Prenem-ne nota!
Amb la inauguració, es va presentar el disc de l’espectacle Boris Vian, constructor de somnis, interpretat per Oriol Genís (Més informació, en aquesta notícia de Vilaweb. L’actor, pujat damunt d’una escala, va oferir, potser, alguns dels moments més emotius de la vetllada. La interpretació a capella de ‘Vaixell de paper’, per exemple, o la lectura del poema de Brossa que dóna nom a la llibreria. L’elecció del poema de Brossa no és casual: la inquietud del poeta és un rotund recordatori que la curiositat és el millor acompanyant de l’home i la dona de cultura. També del bon llibreter i llibretera.
En la inauguració es van poder moltes cares conegudes a la ciutat. L’àmbit polític hi va ser present (molts membres d’ICV hi eren, tot i que també hi havia gent d’altres partits), i també a nivell institucional, l’acte va ser reconegut amb la presència de l’alcaldessa Maite Arqué i el regidor de Cultura, Josep Duran.
El que és més important, però, és que la gent de la cultura de la ciutat també hi era ben representada. Òmnium, és clar, hi era; però també la gent de Vilaweb, d’Edicions fet a mà, escriptors, lletraferits… ciutadans. En definitiva, el poble a que es refereix Brossa en el seu poema, i que Remendo i Muntané van voler recordar. ‘Aquest poble que és savi, com s’ha demostrat darrerament…’, van dir els llibreters.
Si voleu contactar amb la llibreria, podeu fer-ho a [email protected].
El Saltamartí, des de fora el carrer en Cueta. Foto: O.L.