El tractament de la immigració que fan els mitjans de comunicació, a debat dins el cicle Què sabem de la immigració?

Actualitat

09/02/07 (Redacció ÒC) El director del diari Avui va protagonitzar el dijous de l’Òmnium d’aquesta setmana comentant la relació entre la premsa i les influències polítiques, econòmiques i socials. Una de les conclusions de Sanchis ha estat que els grans interessos empresarials que dominen el panorama comunicatiu estatal es troben a Madrid i des d’allà apliquen una lògica centralista i d’unitat espanyola. Ha remarcat, doncs, que la situació de la premsa a Catalunya actualment és delicada i que tant des del poder polític com des del poder empresarial s’ha de crear una estratègia per evitar que provincialitzin els nostres mitjans. D`aquesta manera, Sanchis va fer una crida als partits polítics perquè tot i que és difícil que es posin d`acord, almenys que no es barallin i que construeixin un front comú per a protegir i potenciar la premsa catalana.   Finalment, es va donar la paraula als assistents, els quals van poder expressar les seves opinions i debatre amb el director de l`Avui diverses qüestions. 

09/02/07 (Redacció ÒC)
Aquesta setmana, el cicle que organitza Òmnium sobre el fenomen migratori ha centrat la seva atenció en els mitjans de comunicació.

D’una banda, Mary Nash, catedràtica d’Història Contemporània, va explicar que la representació cultural de la figura de l’immigrant que sovint fa la premsa acaba creant imatges col·lectives. Tenint en compte el discurs com a constructor de realitats, aquestes representacions culturals no es queden només en l’imaginari, sinó que influeixen en les pràctiques socials. Va comentar també que la tendència a la simplificació i la creació d’estereotips per part dels mitjans de comunicació dificulta el reconeixement de la comunitat immigrant com uns ciutadans més. A més, Mary Nash va afirmar que ens hauríem de preguntar seriosament si la premsa dóna l’oportunitat a una veu crítica amb el mal tractament de la informació sobre la comunitat immigrant o si per contra, només es preocupa de criminalitzar-la.

De l’altra banda, Xavier Giró, doctor en Ciències de la Comunicació, va il·lustrar el fenomen de la immigració als mitjans de comunicació a través d’un estudi que ell mateix va coordinar. El grup de treball va analitzar els titulars de diversos diaris i en va treure conclusions sobre si expliquen les coses tal com són, si els periodistes respecten el seu codi deontològic i si reforcen els prejudicis de la societat.

Un dels punts de l’estudi era el tractament d’alguns conflictes relacionats amb la immigració com per exemple el cas d’El Ejido, la Llei d’estrangeria, les tancades a les esglésies, la mesquita de Premià i casos de delinqüència, d’ablació i de prostitució. Xavier Giró va explicar alguns d’aquests resultats, que no en tots els casos són negatius, i va posar exemples com el d’un diari gratuït que mostrava un missatge d’alarma pel fet que cada cop hi hagi més nens amb noms d’origen musulmà.