Maria Majó explica què són i per què serveixen els plans educatius d’entorn

Actualitat

22/02/07 (Redacció ÒC) Aquesta setmana els representants de les joventuts d’alguns dels partits polítics de Catalunya han estat els protagonistes de la sessió d’Els Dijous de l’Òmnium. Pere Aragonès, portaveu nacional de les JERC; David Cid, coordinador nacional de les JEV; Jordi Cuminal, secretari general de les JNC; i Pep Moliner, secretari general de la UJ van apostar per la cooperació i el treball conjunts per aconseguir la sobirania del país. A més d’explicar les línies ideològiques i els objectius concrets de cadascuna de les seves organitzacions, els joves han fet una ràpida anàlisi de la situació política actual i de la necessitat de formar-se i aprendre de les situacions passades per poder fer les coses millor que els actuals polítics. La sessió va ser moderada pel membre de la Junta Directiva d’Òmnium i president del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya Toni Reig. En primer lloc, el portaveu nacional de les Joventuts d`Esquerra Republicana de Catalunya, Pere Aragonès, va remarcar tres objectius bàsics de la seva formació: millorar les condicions de vida dels joves, conscienciar els joves dels Països Catalans de la necessitat d`independència política, i formar quadres preparats per traslladar-se a altres fronts a més del polític. Aragonès també va destacar que, per tal d`aconseguir un estat propi, les JERC compten amb tres eixos de treball: la lluita ideològica, les mobilitzacions al carrer (com per exemple la ja tradicional Acampada Jove) i la presència institucional. Seguidament, el coordinador nacional dels Joves d`Esquerra Verda, David Cid, va remarcar que la defensa dels drets democràtics és també la defensa dels drets de Catalunya. A més, segons va dir, el model de construcció nacional no pot avançar separat d`un model social; per aquest motiu, la seva formació va insistir en el capítol de drets i deures de l`Estatut de Catalunya. Cid va afegir que han de ser respectuosos amb la gent que té un altre tipus de projecte nacional. En tercer lloc va prendre la paraula Jordi Cuminal, secretari general de les Joventuts Nacionalistes de Catalunya, i va assegurar “que un altre món és possible”, però que, a més, el motor principal de les JNC és treballar per la llibertat nacional de Catalunya. Els dos objectius principals de les JNC, tal com va comentar Cuminal, són formar patriotes en lloc de polítics i generar consciència nacional entre els joves. Tot i això són conscients que han de fer política i per això pretenen també incidir en la línia de CDC i CiU perquè la idea centralista d`aquest partits es desplaci cap a una política més sobiranista. Va destacar també el seu treball en l`àmbit internacional materialitzat en la presidència de la Joventut Liberal Europea (LYMEC), que ostenta el vicesecretari general de les JNC, Roger Albinyana. I finalment, Cuminal va opinar que hi ha una manca de lideratge i un nivell baix en la classe política actual i que, per això, la seva intenció és posar el comptador a zero i no barallar-se amb la resta de formacions amb l`objectiu que Catalunya pugui arribar a considerar-se un país. Per últim, Pep Moliner, secretari general de la Unió de Joves, va remarcar que són un grup de joves nacionalistes i sociocristians que defensen els valors de justícia de la ciutadania. D`aquesta manera, va comentar que aposten per la defensa de la democràcia, la igualtat i l`equitat. Pel que fa al seu horitzó nacional, la seva línia de treball s`adreça a l`assoliment d`un estat propi per a Catalunya, malgrat que no estan disposat a aconseguir la independència a qualsevol preu. Va insistir també en el fet que volen fer molta pedagogia i que amb els lemes “segar cadenes” i “fer caure espigues d`or” el que volen dir és que cal buscar l`objectiu nacional junts, sense disputes entre les diferents formacions. Per acabar el seu parlament, va llegir unes paraules de Miquel Coll i Alentorn, antic secretari del consell general d`Unió Democràtica i president del consell nacional, amb la finalitat de demostrar la manera de fer política de la UJ.

22/02/07 (Redacció ÒC)
Quan només queden dues sessions per finalitzar el cicle Què sabem de la immigració?, Òmnium ha convidat aquesta setmana la professora de secundària Maria Majó. D’aquesta manera, el públic assistent va poder escoltar què són i com es desenvolupen els plans educatius d’entorn.

Els plans educatius d’entorn són instruments per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels membres més joves de la nostra societat, amb la coordinació i la dinamització de l’acció educativa en els diferents àmbits de la vida dels infants i joves. Segons Maria Majó, aquestes eines no tenen valor jurídic, ja que es tracta d’un acord entre el Departament d’Educació i els ajuntaments que s’afegeixen a la iniciativa. Pretenen treballar l’educació dels menors fora de l’àmbit escolar.

La docent va comentar que els infants immigrants sofreixen un trencament amb el seu món que té greus conseqüències morals i afectives, però va voler remarcar que tot i que sovint aquests necessiten un tracte especial, els plans educatius d’entorn no estan pensats únicament per als nouvinguts. Així, va assegurar que l’objectiu dels plans és millorar les condicions educatives generals d’una escola, i que cada pla s’adapta a les necessitats del centre concret.

Maria Majó va fer recentment una recerca sobre els plans educatius d’entorn, ja que li va cridar molt l’atenció el fet que per primer cop el Departament d’Educació reconegués el pes específic d’elements de fora de l’entorn escolar en l’educació d’un infant. Per dur a terme la investigació va prendre com a model els casos dels instituts de Mataró, Girona i Manlleu; els resultats són positius i poden encoratjar altres centres a utilitzar els plans d’entorn.

Per descarregar-vos el document de resum de l’estudi de Maria Majó, feu clic aquí.