Un grup del Quedem? descobreix la Ruta dels maquis a Castellnou de Bages

Actualitat

L’escriptora Vinyet Panyella va inaugurar el IXè Curs de Literatura Catalana organitzat per Òmnium Alt Empordà.

Un grup de participants del programa “Quedem?” de Manresa, gestionat per Òmnium Cultural del Bages, vam fer una sortida el dissabte dia 11 de febrer per saber més coses sobre la història dels maquis i, en particular, del Caracremada (Ramon Vila Capdevila), l’últim maqui català, que fou abatut a Castellnou de Bages.

Ens vam trobar a tres quarts de nou del matí, ben equipats per passar el mínim de fred possible i amb les piles ben carregades. Un cop vam ser tots i totes a l’autobús, vam començar la nostra excursió cap a Castellnou. Quan vam arribar al poble ja ens esperaven l’alcalde i la guia, que ens va acompanyar tot el matí, per donar-nos la benvinguda i fer-nos una petita presentació introductòria. Els representants del programa “Quedem?” també van presentar l’entitat, Òmnium Cultural, i el programa; a més, cada participant va tenir l’oportunitat de donar-se a conèixer breument.

Vam començar amb la visita al Museu dels Maquis, on vam poder descobrir part de la seva història i de la història d’en Caracremada a través d’un audiovisual i de diversos plafons amb informacions variades. Seguidament vam anar al cementiri on hi ha les restes de Ramon Vila Capdevila, que el juny de 1999 van ser exhumades del lloc d’enterrament inicial i van ser traslladades al cup de Can Batista.

Arribats a aquest punt, més o menys a la meitat de l’activitat, vam fer una pausa al bar del poble per recuperar l’escalfor i agafar energies per al que quedava d’excursió.

L’última part de la visita va ser una caminada de més de dues hores: de la Torre del Moro fins a la masia de la Creu del Perelló, que va ser on el 7 d’agost del 1963 la guàrdia civil va trobar i matar Ramon Vila Capdevila.

Va ser una bona activitat que va durar prop de sis hores, però que per a la majoria dels participants es va fer curta, perquè estaven molt interessats en el tema de la sortida; alguns, fins i tot, tenien la història del darrer maqui català encara molt present.