Xerrada “Dels barris de Candel al segle XXI”

El divendres 19 d’octubre, al mateix temps que començava el sopar Estellés, a la Marina s’iniciava el cicle de xerrades entorn el llegat de Paco Candel organitzades per AMCL amb el suport de diferents entitats, entre elles Òmnium Cultural. A la Biblioteca homònima es va fer la primera que duia per títol “Dels barris de Candel al segle XXI”.
Vam tenir l’ocasió d’escoltar en Jesús Martínez, historiador i professor de Periodisme, que ens va recordar les figures que, com Candel o Huertas Clavería, feien periodisme de carrer, aquells que retraten la societat que coneixen i els pocs que poden donar veu a la gent vulnerable. Ens va recordar com que aquests cronistes segueixen vigents encara que usin uns altres mètodes o mitjans en el món digital actual.
Seguidament Sandra Bestrates, presidenta del Col·legi d’Arquitectes i veïna de la Marina, ens va parlar del llibre que properament sortirà amb el nom De la Zona Franca a La Marina on s’estudia el naixement d’aquest barri que, a causa de diferents barreres físiques, a partir de nuclis veïnals que van generar un enorme sentiment de cohesió i identitat. També ens va fer veure amb documents i fotografies que el primer espai verd en interior d’illa no va ser pas a l’Eixample, sinó a Can Sabater el 1984.
En tercer lloc va parlar Xènia Morgado, assistenta social molt reconeguda per la seva feina al barri. Ens va recordar que alguns problemes que havia assenyalat Candel continuen sent preocupacions actuals, com el fet que el codi postal o la butxaca segueix determinant les oportunitats dels nens i nenes. Ens va subratllar que la taxa d’ocupació és alta (70%) però afectada de pobresa salarial. Va cloure la seva intervenció afirmant que cal seguir creixent, però sense deixar enrere ningú.
El darrer ponent que va prendre la paraula va ser Jordi Castellana, economista i regidor de l’Ajuntament per ERC, que va destacar com la societat actualment no està desinformada però sí que està desreflexionada, fent servir un neologisme de significat ben clar. Va reivindicar el compromís i el teixit associatiu com a eina clau per a la cohesió d’una població que ha de lluitar contra la por que intenten inocular-los des de diferents fronts i portar-nos a l’esperança.
Tot plegat, juntament amb les intervencions del públic posteriors per part de veïns ben destacats de La Marina, ens va deixar moltes ganes d’escoltar les properes xerrades!