Seguiment de la campanya ‘Fem complir la llei!’

Actualitat

Òmnium Cultural del Bages, fent-se ressò de nombroses queixes de la ciutadania sobre l`incompliment de la Llei 1/1998 de política lingüística, pel que fa a l`ús del català en els àmbits regulats de l`activitat socieconòmica com la retolació dels comerços, les cartes i menús dels restaurants o els documents d`oferta de serveis, va iniciar l`abril de l`any passat la campanya “Fem complir la llei”, l`objectiu de la qual era (i és) tramitar les queixes que li arriben sobre establiments i professionals que no compleixen l`esmentada llei; llei que, un cop transcorreguts els cinc anys de termini donats als empresaris i empresàries autònoms per adaptar-se al seu capítol V, entrava plenament en vigor l`any 2003.Passats quinze mesos des de l`inici de la campanya la situació és la següent:Òmnium Cultural del Bages ha rebut un total de 217 avisos d`incompliment d`establiments localitzats majoritàriament a Manresa i a Barcelona, però també n`hi ha alguns d`altres municipis. D`aquests 217 avisos, la delegació del Bages d`Òmnium Cultural n`ha tramitat 144 a la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial, òrgan competent en matèria d`inspecció i sanció, i 7 més estan en tràmits de presentar denúncia. Els 66 avisos restants no s`han tramitat per falta de dades postals de l`establiment, perquè són accions no punibles, per impossibilitat de comprovar-ne l`incompliment o perquè es refereixen a establiments o professionals ja denunciats.També s`ha atès unes 20 consultes sobre aspectes relacionats amb la campanya o l`aplicació de la Llei, fetes arribar per socis de l`entitat o per la ciutadania en general.Al començament d`octubre de l`any 2003, Òmnium Cultural del Bages va rebre notificació de la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial de l`inici dels tràmits de les queixes rebudes, i donava tres mesos de marge als establiments infractors perquè es posessin al dia en matèria lingüística.A partir de llavors s`han observat una sèrie de canvis en la retolació o en la documentació d`oferta de serveis d`alguns dels establiments, a partir de l`observació directa per part d`Òmnium Cultural del Bages o per notificació per part de l`Administració del tancament de l`expedient perquè l`establiment denunciat s`havia adaptat a la llei.En total hi ha constància de 45 canvis en establiments de Manresa i Barcelona.A partir d`aquesta constatació objectiva de la utilitat de la campanya, Òmnium Cultural del Bages anima els seus socis i la ciutadania catalana en general a continuar fent arribar —si vol anònimament— totes les denúncies dels establiments i professionals que incompleixen la Llei de política lingüística a: Òmnium Cultural del Bages, c/ Bruc, 99, 1r 08240 Manresa (el Bages) o bé a l`adreça electrònica [email protected]. També pot fer-hi arribar qualsevol dubte o a sol·licitar els aclariments que calguin sobre aspectes de la campanya.Des d`Òmnium Cultural del Bages, però, també es demana a l`administració local, responsable en matèria d`atorgament de llicències d`activitat i d`instal·lació de rètols, que vetlli a l`hora de concedir una llicència, perquè l`empresa o la persona sol·licitant compleixi tots els requisits previstos per les diferents lleis reguladores d`activitats, i no permeti l`obertura d`establiments que vulneren, amb els seus rètols, la Llei de política lingüística.(16/7/2004)N.de la R.Amb gent com aquesta aviat solucionaríem molts problemes. Només una pregunta: on denunciar lŽanterior Govern i lŽactual per incompliment de la Llei de Política Lingüística?

Òmnium Cultural del Bages, fent-se ressò de nombroses queixes de la ciutadania sobre l’incompliment de la Llei 1/1998 de política lingüística, pel que fa a l’ús del català en els àmbits regulats de l’activitat socieconòmica com la retolació dels comerços, les cartes i menús dels restaurants o els documents d’oferta de serveis, va iniciar l’abril de l’any passat la campanya ‘Fem complir la llei’, l’objectiu de la qual era (i és) tramitar les queixes que li arriben sobre establiments i professionals que no compleixen l’esmentada llei; llei que, un cop transcorreguts els cinc anys de termini donats als empresaris i empresàries autònoms per adaptar-se al seu capítol V, entrava plenament en vigor l’any 2003.

Passats disset mesos des de l’inici de la campanya la situació és la següent (dades actualitzades a 12-04-2005):

Òmnium Cultural del Bages ha rebut un total de 514 avisos d’incompliment d’establiments localitzats majoritàriament a Manresa i a Barcelona, però també n’hi ha alguns d’altres municipis. D’aquests 514 avisos, la delegació del Bages d’Òmnium Cultural n’ha tramitat 366 a la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial, òrgan competent en matèria d’inspecció i sanció, i 27 més estan en tràmits de presentar denúncia. Els 121 avisos restants no s’han tramitat per falta de dades postals de l’establiment, perquè són accions no punibles, per impossibilitat de comprovar-ne l’incompliment o perquè es refereixen a establiments o professionals ja denunciats.

També s’ha atès unes 54 consultes sobre aspectes relacionats amb la campanya o l’aplicació de la Llei, fetes arribar per socis de l’entitat o per la ciutadania en general.

Al començament d’octubre de l’any 2003, Òmnium Cultural del Bages va rebre notificació de la Direcció General de Consum i Seguretat Industrial de l’inici dels tràmits de les queixes rebudes, i donava tres mesos de marge als establiments infractors perquè es posessin al dia en matèria lingüística.

A partir de llavors s’han observat una sèrie de canvis en la retolació o en la documentació d’oferta de serveis d’alguns dels establiments, a partir de l’observació directa per part d’Òmnium Cultural del Bages o per notificació per part de l’Administració del tancament de l’expedient perquè l’establiment denunciat s’havia adaptat a la llei.

En total hi ha constància de 123 canvis en establiments de Manresa, Barcelona i el Maresme.

A partir d’aquesta constatació objectiva de la utilitat de la campanya, Òmnium Cultural del Bages anima els seus socis i la ciutadania catalana en general a continuar fent arribar ‘si vol anònimament’ totes les denúncies dels establiments i professionals que incompleixen la Llei de política lingüística a: Òmnium Cultural del Bages, c/ Bruc, 99, 1r 08240 Manresa (el Bages) o bé a l’adreça electrònica [email protected]. També pot fer-hi arribar qualsevol dubte o a sol·licitar els aclariments que calguin sobre aspectes de la campanya.

Des d’Òmnium Cultural del Bages, però, també es demana a l’administració local, responsable en matèria d’atorgament de llicències d’activitat i d’instal·lació de rètols, que vetlli a l’hora de concedir una llicència, perquè l’empresa o la persona sol·licitant compleixi tots els requisits previstos per les diferents lleis reguladores d’activitats, i no permeti l’obertura d’establiments que vulneren, amb els seus rètols, la Llei de política lingüística.

Teniu a la vostra disposició el tríptic de la campanya 

Si voleu conèixer tota la legislació lingüística, cliqueu aquí

Notícies relacionades:

Adhereix-te a la campanya.  
Deixa la teva opinió al Fòrum de El Portal de Manresa
Deixa la teva opinió al Fòrum de Vilaweb

Campanyes.org 
Nota de premsa d’Òmnium Cultural Bages (07-09-2004)

El Portal de Manresa 
Vilaweb Manresa
Osona.com – Canal 3
Racó Català (ii) 
Àrea de Normalització Lingüística – Ajuntament Alcúdia 
Radio Catalunya (www.radiocatalunya.ca
Vilaweb Moià 
Vilaweb Manresa 
Vilaweb Badalona 
Tribuna Catalana  
Racó Català (i)   
Article de Josep Maria Loste a girona.com

Consum sanciona Correus per incompliment de la Llei de Política Lingüística (AVUI , Racó Català , Àrea de Normalització Lingüística – Ajuntament Alcúdia 13-09-2004) 

Comunicat Campanya "Fem complir la llei!" novembre 2003 

Notícies relacionades:

Article Quim Gibert
e-noticies
acpweb
Racó Català
Racó Català (ii)
Osona.com
Osona.com (ii)
La veu de l’Ebre 
Vilaweb Manresa (article)
Vilaweb Manresa
Vilaweb Roda
Vilaweb Mollerussa

Proposta de l’ajuntament de Vilanova (AVUI

Articles sobre la Llei de Política Lingüística
Racó Català 
Racó Català (ii) 
Freixenet fomentarà l’ús del català a l’empresa